Search bar menu

Studenten werken aan duurzamere verpakkingen

Een honderdtal laatstejaars marketingstudenten hebben een week lang concepten bedacht om de verpakkingen van Boni Selection duurzamer te maken. Een twintigtal groepjes ging aan de slag met de verpakking van bananen, chocoladekoeken, wasmiddel en flesjeswater. De uitdaging was om duurzaamheid te verzoenen met o.a. merkimago, groepswaarden en functionele zaken zoals stapelbaarheid. Colruyt Group sponsorde de opdracht vanuit de eigen interesse in duurzaamheid en om inzicht te krijgen in de visie van jongeren daarop.

Complex verhaal

De uitdaging voor de studenten was niet alleen de verpakking duurzamer maken en ze bijvoorbeeld verkleinen, verdunnen, weglaten of in andere materialen uitvoeren. Ze moesten ook het imago van Boni Selection en van Colruyt Group respecteren, en rekening houden met praktische zaken zoals kostprijs, sterkte van de verpakking, stapelwijze op pallet, transport, plaats op het schap enz. “We zijn aangenaam verrast door de vele originele en vernieuwende oplossingen”, vertelt marketeer Veerle Poppe. “In elk geval maakt de oefening alweer duidelijk dat duurzaamheid geen kwestie is van edele principes maar een complex verhaal zonder simpele oplossingen.”

Inspiratie 

Colruyt Group leverde stalen van de producten, gaf de studenten een briefing en zat mee in de jury. Alle deelnemers werden beloond met chocolade en de beste ideeën met een pakket Belgische producten van Boni Selection.

“We hebben meegewerkt omdat we intensief bezig zijn met de verduurzaming van onze eigen merken”, vertelt Veerle Poppe. “De concepten van de studenten bieden alvast heel wat inspiratie. Het is voor ons ook heel interessant om te weten hoe jonge mensen denken over duurzaamheid. Want zij zijn uiteraard ook toekomstige klanten en misschien zelfs medewerkers.”

De opdracht kaderde in de Internationale Week van de Brusselse hogeschool Ephec, waar naast de eigen laatstejaars studenten marketing ook een zestigtal buitenlandse gaststudenten  aan deelnamen.