Aladdin DCS: 4 jaar sleutelen aan de Xtra-app en -website

De voorbije jaren hebben Catherine Rouge en Hein Coulier hun teams bij Colruyt Group begeleid in de ontwikkeling van Xtra. Het programma Aladdin DCS had 1 doel: van Xtra de enige persoonlijke assistent voor Colruyt Group maken. Eén app die toegang geeft tot alle digitale klantendiensten. Met succes: in april 2024 werd de laatste mijlpaal bereikt met de volledige uitschakeling van de Collect&Go-app, waardoor het Aladdin DCS-programma kon worden afgesloten en de resultaten konden worden overgedragen aan de staande organisatie. Tijd om Catherine en Hein te vragen hoe zij het Aladdin DCS-programma tot een succesvol einde hebben gebracht en hoe ze kijken naar de toekomst.

Wat was het hoofddoel voor Xtra?

Catherine: "Dankzij Aladdin kunnen onze klanten nu Xtra gebruiken om hun boodschappen voor te bereiden voor alle foodretailmerken van Colruyt Group. Vroeger waren er drie verschillende apps: Xtra, MyColruyt en Collect&Go.

In september 2022, voor de eerste lancering van de nieuwe Xtra-app, hadden we in totaal 380.000 gebruikers voor de drie apps samen. Meer dan 200.000 gebruikers hadden minstens twee van de drie apps op hun telefoon! Met gebruiksgemak en het besparen van tijd en geld voor onze gebruikers als uiteindelijke doelen, ontstond het idee om de drie apps te combineren in één geïntegreerde app: Xtra.

Zo werd het Aladdin DCS-groepsprogramma gelanceerd, een creatieve weerspiegeling van onze visie op Xtra: een persoonlijke assistent die, net als de geest in de lamp in de Disneyfilm, al je wensen vervult. Tanken bij DATS 24, winkelen bij Colruyt Laagste Prijzen, bestellen via Collect&Go: Xtra is het ecosysteem dat het leven van onze klanten makkelijker maakt, door toegang te geven tot al onze digitale producten en diensten.

Eind 2023 hebben we de MyColruyt-app buiten gebruik gesteld en in april 2024 is de Collect&Go-app afgesloten. Xtra is nu de enige persoonlijke assistent van de groep en werd in totaal meer dan 1,5 miljoen keer gedownload. Ik ben ontzettend trots, niet alleen op wat we hebben bereikt, maar ook op hoe we dat hebben gedaan."

Catherine, business unit manager Xtra
Ik ben bijzonder fier op ons team en dat onze app vandaag 3,5 miljoen feature hits per maand haalt, beloont ons harde werk met resultaten
Hein

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Hein: “Het was een van de ambities van Aladdin om een organisatie op te zetten die al deze digitale diensten kan bouwen en onderhouden. Dat is de Digital Factory geworden. Alles intern ontwikkelen was geen optie: we hadden de nodige kennis en resources voor zo’n groot programma simpelweg niet in huis. Daarom hebben we 3 verschillende partners meegenomen in dit verhaal. Het ontwikkelplatform Azure was voor ons nog vrij nieuw en we moesten ook heel snel kunnen schakelen. Je kan je wel inbeelden dat dat heel wat coördinatie vroeg maar met gebundelde krachten zijn we er geraakt.

We werkten in totaal met 980 mensen over een periode van 4 jaar. We hadden dus nood aan een brede agile aanpak: SAFe of Scaled Agile Framework. Dat stelde ons in staat om verschillende features tegelijk te bouwen en te blijven verfijnen. Extern werd vooral gefocust op het bouwen van de software en intern hebben we de integratie in het bestaande IT-landschap van Colruyt Group verzekerd. Maar kijk vandaag eens naar het lijstje van functies in de Xtra-app, da’s niet mis toch? Seamless pay, duizenden recepten, promoties, boodschappenlijstjes en een duurzaamheidsprogramma: daar zit heel wat werk achter.

Catherine: "Het opzetten van het Xtra-ecosysteem duurde langer dan verwacht. Naarmate de tijd verstreek, moesten we, naast andere prioriteiten van Colruyt Group (zoals het duurzaamheidsprogramma), bijkomende functionaliteiten toevoegen om relevant te blijven eens we live zouden gaan.

In september 2022 hebben we de eerste versie op de markt gebracht. Na twee jaar werk van de teams was het net als een eerste schooldag. Ik herinner me nog het gevoel van euforie op kantoor in die periode. We waren er eindelijk in geslaagd om de oude Xtra-app te vervangen door de nieuwe, het product was stabiel en bevatte 80 % van de transversale app-functies. We waren echt trots!

En da’s de verdienste van onze teams. We hebben veel kennis opgedaan en ook de partners zijn gegroeid. Maar wat mij nog meer opviel: stuk voor stuk wou iedereen z’n steentje bijdragen en daarom hebben we het voor mekaar gekregen. Ik ben bijzonder fier op ons team en dat onze app vandaag 3,5 miljoen feature hits per maand haalt. Dat beloont ons harde werk met resultaten. We tellen een feature hit wanneer een gebruiker in een sessie een taak volbrengt (zoals een boodschappenlijstje maken). 3,5 miljoen! Dat is gewoon enorm.

Catherine
Feestje Aladdin

Goed moment voor een feestje?

Catherine: "Met het einde van het programma, nadat onze laatste mijlpaal was bereikt, hadden we genoeg redenen om feest te vieren. In maart organiseerden we een Arabian Nights party voor iedereen die op een of andere manier heeft bijgedragen aan dit programma. Met als thema Aladdin natuurlijk. Het was een leuke manier om samen stoom af te blazen.

Nu kunnen we ons volledig concentreren op het verbeteren van de app op basis van de feedback van gebruikers en nieuwe functies toevoegen die relevant zijn voor de voortdurend veranderende behoeften van onze gebruikers."

Hein: "Absoluut, maar we zijn ook enthousiast over de toekomst. Zoals eerder gezegd, is onze kennis en expertise enorm toegenomen als gevolg van dit programma. We brengen elke 2 weken een nieuwe versie van de app uit! We willen nu de kennis van onze externe partners internaliseren en mensen met de juiste knowhow aantrekken. Na dit succesvolle programma is de tijd daar rijp voor."

Hein, business unit manager Digital Factory
Onze kennis en expertise is enorm toegenomen door dit programma. We willen nu de kennis van onze externe partners internaliseren en mensen met de juiste knowhow aantrekken.

Wat brengt de toekomst voor Xtra?

Catherine: "In de komende drie jaar is het onze ambitie om het aantal hits te verdubbelen door nieuwe functies en nieuwe partners toe te voegen. We hebben Newpharma geïntegreerd en werken aan het behoud van Dreamland na hun afscheiding van de groep. Daarnaast onderzoeken we hoe we andere merken van Colruyt Group (Klassewijnen, Collect&Go Deals, ...) het best kunnen integreren in de app.

We willen ook verdere stappen zetten in de personalisatie van de app. Door de digitalisering verwachten klanten vandaag dat de retailmarkt hen als unieke individuen behandelt en tegemoetkomt aan hun specifieke behoeften wanneer het hen uitkomt. Zo willen we bijvoorbeeld dat mensen met een lactosevrij dieet gemakkelijk kunnen filteren op producten, recepten, zoekopdrachten ... en dat hen relevante aanbiedingen en producten worden voorgesteld. Dat sluit aan bij de focus van Colruyt Group op Simplify, Empower, Connect : we maken het gebruikers makkelijker, geven hen de touwtjes in handen en ons ecosysteem bevordert de band met de merken. 

Met behulp van AI willen we nu onze functies verder verbeteren en Xtra een echte assistent laten worden voor al onze gebruikers."

Ik hoop dat al jullie wensen voor de toekomst mogen uitkomen. Bedankt voor het interview!

Xtra app